Thursday, November 22, 2012

مع احترامي، رأيي ليس ملكك


قمة الاحباط انك تلاقي حد مقضي حياته يقرا ويتعلم وينمي دماغه وتفكيره ويشترك في أنشطة مجتمعية في كل المجالات بلا استثناء، وتلاقي الناس بتحكم عليه وعلى شخصيته بجرة قلم بدون أي مبررات، ويهاجموه لمجرد انه مختلف...

ان اتكلم في السياسة يقولوا فلان ده جد وثورجي وبيشغل دماغه بحاجات مملة..
ان اتكلم في حقوق الانسان يقولوا ده بيكتب حاجات توديه في داهية..
ان اتكلم في السلبيات يقولوا ده متشائم ومفيش حاجة عاجباه..
ان انتقد مواقف لأشخاص عامة وقيادات يقولوا ده مش فاهم اديهم فرصة..

يا ترى أي حد انتقد غيره، فكر ليه غيره ده مختلف وبيفكر بالشكل ده وإيه مرجعيته والخبرة الحياتية اللي عنده تخليه يقول كده؟
كل شخص هو نتاج بيئة معينة نشأ فيها وظروف اتعرض لها.. وكل شخص مختلف تماما عن الآخر، رأي غيرك ليس ملكك لتشكيله، وشخصيته عليك تقبلها واحترامها كمان.. وإلا خد الباب في ايدك!

اذا كنت شايف مثلا ان اسلوب شخص حاد على الفيسبوك، انت حكمت عليه انه حاد الرأي وغليظ الرقبة، طب ما الشخص ده ممكن يكون طيب جدا لو اتعاملت معاه في الحقيقة، بس هو غيور مثلا على مواقف معينة شايفها حواليه ونفسه يغيرها؟ مش يمكن بيحب شغله زيادة مثلا فبينتقد السلبيات اللي فيه عشان عايزه يبقى أحسن شغل؟ مش يمكن هو عنده خبرة معينة؟ مش يمكن هو حاد أصلا بس هو حلو كده زي ما هو؟

اذا كنت مش عاجبك رأي حد من الناحية السياسية مثلا، مش يمكن هو ماتعلمش كفاية زيك؟ أو العكس، مش يمكن هو يعرف حاجات انت ماتعرفهاش في ادارة الشئون السياسية؟ ازاي وصل بينا الحال اننا بنخون بعض ونزايد على بعض عشان فلان مانتخبش الشخص اللي انا عايزه ينتخبه؟ ازاي اصلا نتجرأ ونقول لحد انت لازم تنتخب فلان ولو ماعملتش كده ماعرفكش تاني؟

اذا كنت شايف أي حد "مزودها" في أي حاجة، اسأله الأول قبل ما تقولله انت "كذا".. وفي الآخر، كل شخص حر، ورأيه وتوجهاته في الحياة مش ملكك عشان تتحكم فيها. في خط رفيع جدا بين النصح وبين انك تعدل ع اللي حواليك.. وفي خط تخين جدا بين احترام الآخر والاختلاف معاه، وبين حكمك عليه وانت مش عارف حاجة عنه...

هاختم بمقولة غاندي: " في البدء يتجاهلونك، ثم يسخرون منك، ثم يحاربونك، ثم تنتصر"


No comments: