Monday, December 24, 2012

ماتكونش فأر تجارب الطب ف مصر: تجربتي مع طب الأسنان

 بداية لازم أوضح هدفي من البوست ده، وهو إني باحاول أنقذ أي حد ممكن يكون بيتعرض أو هايتعرض لنصب من دكاترة الأسنان في مصر (وماباقولش ان كلهم وحشين، مفيش تعميم)، اللي اكتشفت انهم معروف عن كتير منهم انهم بيجيبوا رجل العيان ويفضلوا يستنزفوا فيه ولو على حساب صحته وفلوسه ووقته...

استحملوا معايا القصة الطويلة شوية... وفيها تفاصيل طبية..


 أنا قصتي مع دكاترة الأسنان بدأت من سنتين ونص... قررت أروح لدكتور في الجامعة بناء على نصيحة من أحد الأصدقاء، لمجرد اني انضف سناني وأكشف لو في أي تسوس.. الدكتور ده اسمه "محيي الدين الرشيدي" وهو أستاذ معروف في كلية طب أسنان جامعة الإسكندرية. عيادته في شارع كانوب – كامب شيزار.
طلع عندي ضرس محتاج حشو عصب وضرسين تاني حشو عادي. د. محيي مش بيشتغل بنفسه في الحشو وكده، لكن بيشغل معاه معيدين الكلية ودكاترة سنهم صغير عشان يجربوا في العيانين ويتعلموا..ويشرف على شغلهم. الضرسين اللي اتحشوا عادي دول، واحد منهم بس اللي صامد لغاية دلوقتي..

الضرس اللي اتحشى عصب، بعد فترة اتكسر، د. محيي قال عشان انتي كان لازم تعملي للضرس تلبيسة لأنه كان ضعيف، قلتله ماحدش قاللي! الدكتور اللي كان عمل الحشو ده كان بطل شغل أصلا هناك في العيادة ومشي، وطبعا د محيي قاللي ان الدكتور التاني ده عمل اللي عليه وإن أنا اللي نسيت أو اخترت ماعملش تلبيسة، وأنا عارفة اني دقيقة جدا والحاجات دي مش بتعدي عليّ.

المهم الضرس ده اتعالج واتعمل له تلبيسة ودفعت مبلغ وقدره، وكل ده بسبب غلطة الدكتور اللي حشاه غلط.
التلبيسة (عملها د محيي بنفسه) قعدت اسبوع واللثة ورمت ورحتله، وشالها، وقاللي اصل لثتك حساسة...
كل شهرين اللثة عند الضرس ده بالذات تورم وتوجعني، أروح له ينضف حواليها (بنفسه مش الدكاترة الصغيرين) وياخد فلوس، وأستريح شوية..الخ

في الآخر اداني مضاد حيوي مرتين، وبعدين قرر يعمل آشعة، اللي كان مفروض يعملها من أول مرة.. وقاللي الضرس لازم يتخلع لأن فيه جيوب...! أنا ماقتنعتش، رحت كلمت أكتر من دكتور على النت، وحجزت عند دكتور تاني، واكتشفت ان عندي خراج تحت الضرس الغلبان ده، ودخل كمان على الضرس اللي جنبه، وده كان سبب الوجع الرهيب اللي ماسك بقي ووداني وراسي...

الدكتور التاني اللي رحت له سنه أصغر وأكثر أمانة (د محمود القباني) وعمل آشعتين أول مرة رحتله، ده اللي غيره كان مفروض يعمله أصلا من شهور، وقاللي الضرس ده انتي سكتي عليه ليه؟ قلتله انا ماسكتتش!!

الحقيقة د محيي مش بس سكت عليا وماطل في الشغل في ضرسي لغاية ما دماغي كانت بتفرقع من الوجع لشهور، لكن كمان خاف يقوللي ان عندي خراج بعد ما شاف الآشعة، ومادانيش الآشعة، لأن الخراج سببه ان حشو العصب القديم كان معمول غلط، وانه نفس الدكتور اللي كان شغال عنده اللي اتسبب في كسر ضرسي، هايتسبب دلوقتي في اني اخلعه من الأساس، وكان ممكن أتفادى كل ده لو كان اتعمل حشو عصب بضمير من سنتين، أو على الأقل انه في الكام شهر اللي فاتوا اللي رحت فيهم حوالي 5 مرات على الأقل ل د محيي ونضف فيهم اللثة، كان كلف خاطره وعمل آشعة بدل ما ياخد فلوس ويكتب مضاد حيوي وخلاص.


طبعا في ناس هاتقوللي انتي اللي سبتي نفسك وكان واضح انه بيستنزفك ، لكن فعلا أنا حاولت أروح لدكتورين تانيين وماستريحتلهومش برضه (أحد الأسباب كانت أدواتهم القديمة وشكوك في جودة التعقيم) واضطريت أروح ل د محيي ده تاني وثقتي فيه كان على أساس انه دكتور في الجامعة وله سمعه وعيادته دايما زحمة.

يعني ايه تاخد فلوس وتسيبني عيانة؟ يعني ايه أفضل اروح واجي وأضيع وقت وفي الآخر تتسبب لي في أذية أكتر؟ هو الواحد عنده كام ضرس عشان تفضل تجرب فيهم وتأذي الناس بكل الطرق: جسديا وماديا ومعنويا؟

أنا باكتب البوست ده عشان حتى لو فرد واحد بس انا منعت عنه الأذى من انه يروح للدكتور ده أبقى عملت اللي عليا.. أنا مش هاروح له أقول له انت غلطان وانت عملت وعملت، مش لأني خايفة من المواجهة، بس مش هانقلب عيادة لشرشحة. وهو طبعا مش هايطلّع نفسه غلطان.

بس أرجوكم قبل ما تروحوا لأي دكتور سنان، اسألوا الأول هو أمين ولا لا.. اكتشفت ان ناس كتير عندها نفس التجربة مع دكاترة الأسنان بالذات (حدث ولا حرج عن الطب في مصر) ، ياريت نفضحهم ونمنع الأذى عن غيرنا.. اسألوا أكتر من مرة قبل ما تروحوا لدكتور.. وبعد أول 500 جنية، اسألوا نفسكم بيستنزفكم ولا لا...!


تحديث بتاريخ 27 ديسمبر 2012: 
خلعت ضرسي امبارح بشبه جراحة، الموضوع كان أصعب مما تخيلت بكتير، لأن الضرس كان متهالك واتخلع على فتافيت.. المشكلة الأكبر أنه بسبب اهمال الخراج داخل بقي (الخراج اللي اتكون بسبب حشو عصب فاشل)، الخراج عمل نسيج ربط جذر الضرس بعضم الفك، الدكتور قعد يخلع في الضرس حوالي ساعتين، بـ 4 حقن بنج وألم شديد جدا...!! 
الضرس اللي جنبه اللي امتد الخراج ليه، محتاج حشو عصب ...

مش قادرة اتكلم كتير، بس هاخد حقي!
الطب مش مهنة، الطب سلوك، لو الطبيب مش في دماغه يخلي المريض كويس، المريض مش هايبقى كويس! 

No comments: